Muhasabah Selepas PRU – Dakwah itu Universal dan Sejagat.


Pendahuluan – Artikel ini ditulis untuk aktivis dakwah, untuk pimpinan NGO dan badan Islam supaya mereka berfikir dalam kerangka yang lebih luas, melihat bidang dakwah yang lebih luas.

Bak kata Xifu Naser – 

Sejauh manakah ustaz2 dan pendakwah2 kita bersedia dan mampu berhadapan dgn THE BATTLES OF IDEOLOGICAL DISCOURSES yg bersifat multiracial, multimazhabs, multi-interests? DAKWAH PASTI MAKIN SENGIT DAN DAKWAH IS NO LONGER A COMFORT ZONE krn keseimbangan antara unity and multiplicity bukan mudah.SUDAH TIBA MASA, Muslim movements SERIOUSLY melahirkan ikon2 politik/pendakwah/aktivis/ulama MALAYSIAN Chinese Muslims dan bangsa2 lain utk REBRANDING semula Islam supaya lebih bersifat UNIVERSAL dan TIDAK MENGETENGAHKAN MEREKA HANYA SEBAGAI ‘MUALLAF’ YG HANYA LAYAK BERDRAMA TTG ‘MENGAPA SAYA PELUK ISLAM’. Kejayaan Nabi saw dan bangsa Quraysh adalah kerana sokongan pelbagai qabilah (bangsa) dan pada masa yg sama, bangsa Quraysh legitimately mengekalkan kepimpinan politiknya. Inilah yg saya katakan sbg salah satu isu keseimbangan antara unity and multiplicity.
Muhasabah Selepas PRU – Dakwah itu Universal dan Sejagat.
 
Mari kita pindahkan sekejap pandangan kita ke Indonesia. Kita imbau dan baca sejarah2 mereka. Kebanyakan gerakan Islam di Indonesia hari ini terletak pada Masyumi, Darul Islam dan Dewan Dakwah Islam Indonesia (DDII).
 
Pemikiran Salafi dan Ikhwanul Muslimin telah mengubah wajah gerakan Islam pada 1970-an dan wujudnya Partai Keadilan Sejahtera (PKS) pimpinan Hilmi Aminuddin (ayahnya anggota Darul Islam) dan tokoh Salafi Abu Nida (Alumni LIPIA yang bernaung di bawah DDII)
 
Masyumi diasaskan pada 7 November 1945 yang terdiri daripada pelbagai golongan termasuk NU(Nahdatul Ulama) dan Muhammadiyah. 6 Jun 1947, Masyumi mengeluarkan Manifesto Politik yang menekan keperluan Negara Islam.
 
Kita boleh lihat tulisan dan pemikiran tokoh2nya seperti Muhammad Natsir, Isa Anshari, Abu Hanifah dll.
 
Masyumi ingin memperjuangkan Islam melalui Parlimen manakala Darul Islam melalui tidak dan terkenal dengan sikap kerasnya seperti ketenteraan dan sebagainya.Darul Islam terkenal di Jawa Barat, Jawa Tengah. Sumatera(Aceh), Kalimantan  dan Sulawesi Selatan. Akhirnya gerakan DI berakhir, dan ramai anggotanya berpecah belah. Ada yang mendirikan pondok, masuk ke PKS dan sebagainya. Pengaruh mereka nampak di dalam gerakan-gerakan Islam di beberapa daerah seperti Jakarta, Jawa Barat, Sulawesi Selatan, Nanggroe Aceh. Asas mereka ialah pesantren, masjid dan kampus. 
 
Di sini pemikiran anggota DI berubah, mereka menerima pengaruh IM, Salafi, tidak kurang juga Hizbut Tahrir.

Masyumi dan DDII

 
Masyumi juga sama. Mereka gagal. Pada 7 April 1967, Partai Muslimin (Parmusi) diasaskan. 1967 mereka mengasaskan DDII yang bergerak di dalam bidang dakwah, bukan politik.
 
DDII berperanan dalam membina dan merekrut kader2 gerakan Islam yang hebat. DDII menjadi lembaga Islam yang pertama yang mengusahakan secara serius pengiriman mahasiswa ke Timur Tengah.
 
DDII menjadi agen utama pembahagian Rabithah Alam al-Islami yang dibiayai oleh KSA(Kingdom of Saudi Arabia) untuk belajar di Timur Tengah. Sehingga 2004, DDII telah mengirimkan mahasiswa ke Timur Tengah dan Pakistan. Mereka ini yang menjadi pemain utama penyebaran dakwah dan agen kesinambungan gerakan tajdid dan Islah Islam di Indonesia.

DDII mengasaskan Lembaga Ilmu Pengetahuan Islam dan Arab (LIPIA) yang merupakan cabang dari Universiti Islam Muhammad Ibnu Saud di Riyadh. Lembaga inilah yang telah melahirkan ribuan ALUMNI agen penggerak gerakan Salafi dan pemain2 penting dalam dunia dakwah dan Tarbiyah.

Ini dilihat dengan kedatangan Shaykh Abdul Aziz Abdullah al-Ammar, seorang murid tokoh paling penting Salafi, Shaykh Abdullah bin Baz ke Jakarta untuk bertemu dengan Muhammad Nastsir. Seterusnya DDII memainkan peranan penting dalam merekrut mahasiswa seperti Persis, Muhammadiyah dan al-Irsyad.

Yusuf Usman Baisa adalah alumni LIPIA yang melanjutkan pelajaran ke Arab Saudi, Afghanistan dan Pakistan juga Univ I Imam Muhammad Saud di Riyadh. Abu Nida juga belajar di Univ Islam Imam Muhammad Ibnu Saud di Riyadh. Selesai pelajarannya pada tahun 1985, dia bergabung dengan Jamilur Rahman di perbatasan Pakistan-Afghanistan, dan pada tahun 1986, dia balik dan mengajar di pondok(pesantren) DDII iaitu Pesantren Ibnul Qayyim.

Jaafar Umar Thalib, antara pemimpin Laskar Jihad, belajar di Institus Maududi di Lahore dengan biasiswa DDII pada tahun 1986. Kemudian belajar dan dilatih oleh Jamilur Rahman di perbatasan Pakistan-Afghanistan. Pada tahun 1991, dia belajar dengan Shaykh Salafi yaman, Shaykh Muqbil Ibn Hadi al-Wadi di Dammaj.

DDII juga berperanan dalam karya penterjemahan karya tokoh gerakan Islam di Timur Tengah ke dalam bahasa Indonesia seperti buku karya Ustaz Hasan al-Banna, Dr. Yusuf al-Qaradhawi, Sayyid Qutb – rahimahullah- dan Abul A’la al-Maududi (Jamaat islam).

Asas gerakan DDII ialah pesantre, masjid dan kampus. DDII memberi sumbannga kepada pesantren2 dan mengelolakan sumbangan dari Timur tengah untuk membina masjid2 yang dikelolakan oleh aktivis2 DDII. DDII menyusun dengan aktif program pelatih bagi alumnus daripada berbagai organisasi pelajar Islam.

Lihat contoh aktiviti seperti usaha Bina Masjid Kampus, Kegiatan Latihan Mujahid Dakwah, melengkapkan masjid dengan lembaga dakwah dan perpustakaan.

Lihat orang yang pernah dibantu oleh DDII seperti Yazid Jawas, pengajar di pesantren Minhaj al-Sunnah di Bogor, Ust Abdul Hakim yang mengajar pengajian rutin Salafi di DDII dan pengajian di masjid2 dan Yusuf Usman Baisa yang mendirikan Pesantren al-Irsyad dan banyak lagi tokoh2 dakwah yang hebat.

Namun, DDII juga melahirkan tokoh2 Islam yang radikal seperti KH Hussein Omar, Dr Anwar Haryono yang mengasaskan Gerakan Reformis Islam(GARIS) yang dipimpin oleh H Chep Hernawan Dapet.  Juga Abu Bakar Basyir, KH Abdul Qodir Jaelani,Ahmad Sumargono, KH Khalid Ridwan yang menjadi ahli dalam Dewan Syuro GARIS.

Kita juga dapat melihat generasi hasil DDII ini yang berjuang untuk menubuhkan undang2 Islam seperti UU Pengelolaan Zakat (1999), UU Wakaf (2001), UU Penyelenggaraan Haji ( 2004). Bahkan ada UU Anti Pornografi.

Perjuangan menegakkan Islam tidak pernah berhenti, pada tahun 2000-2009, muncil fasiliti berkaitan kehidupan masyarakat seperti busana Muslim, miras, penguatkuasaan khalwat, pelacuran dan perjudian di daerah2 dan kota2.

Catatan Penulis.

Tujuan nota ini ditulis untuk kita sama2 bermuhasabah tentang dakwah selepas PRU. Aktivis2 dakwah mesti aktif dan istiqamah dalam kerja dakwah dalam semua bidang. Aktivis dakwah juga mesti beranggapan bahawa dakwah Islam mesti diluaskan lagi, iaitu tidak terhad pada satu parti politik dan bidang politik sahaja.

Lihatlah sahabat2 kita di Indonesia seperti DDII, mereka telah bekerja keras dalam pembentukan generasi pelapis dan tokoh2 dakwah. Tokoh2 dakwah dan generasi pelapis pimpinan Islam tidak pernah putus dan sentiasa ada dan semakin banyak. Tidakkah kita merasa kagum dengan DDII.  Bangunlah dari persepsi sempat PAS sahaja dalam arena politik, penggunaan kalimah Islam, pengutamaan isu lain daripada akidah dan sebagainya.

Contohilah mereka. Bangkitlah sahabatku. Teguhkan akidah. Rajinkan diri kuliah ilmu. Lupakan segala perbezaan antara pendapat dalam perkara2 furuk. Redhailah dan kasihilah saudara kamu dari kalangan Ikhwani dan Salafi. Cintailah Muslim kesemuanya.

Artikel ini juga ditulis untuk memberi pandangan yang lebih luas untuk NGO Islam, Parti Islam dan aktivisi2 dakwah dan tarbiyah. 

Kita mesti membina negara Islam itu dengan membina generasi Islam dari umat/masyarakat sendiri. dakwah dalam semua bidang mesti berjalan tanpa membezakan sesiapa dan dengki terhadap jasa /sumbangan orang lain.

Ayuh Sahabatku, Apa kata kita mulakan dahulu dengan pengumpulan dana untuk membeli buku Riyadhus Solihin dan mengedarkannya pada setiap masjid dan surau contohnya. Lihatlah Jemaah Tabligh, siapa yang tidak kenal buku Fazail Amal, buku yang masyhur dan ada di mana-mana sahaja. Itulah bukti kedermawanan mereka dan kehebatan dakwah mereka.

Kita mencontohi semangat tabligh dari Jemaah Tabligh, semangat Waayul Islami dari Ikhwanul Muslimin, ketegasan dalam akidah oleh golongan Salafi, dan kesatuan umat oleh Hizbut Tahrir. Kita tidak menafikan adanya kelebihan dan kekurangan dalam setiap golongan ini. Namun kita ambil yang baik, kita teruskan ke hadapan dan terus melangkah.

InsyaAllah harapan itu masih ada. Kecintaan pada agama itu tidak pernah padam dalam jiwa aktivis dakwah dan tarbiyah.

Mohon maaf atas salah dan silap. Sebarang perkongsian boleh komen.

Jazakallah khairan kasiro.

Mohammad Fikri bin Mohammad Nasri.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s