Jertih


Assalamualaikum wbt.

Akhirnya dapat mengupdatekan blog ini selepas tidak dapat membukanya selepas sekian lama. Rasa nak update selepas dapat satu mesej ” Ustaz dah berhenti menulis blog ker? “.

Akhirnya Jertih tempat aku bertapak.Alhamdulillah, menapak di rumah sewa di sebuah kampung kecil. Duduk di rumah kayu, dikelilingi oleh pokok-pokok buahan. Serba hijau dan menenangkan jiwa. Masa masuk rumah, terfikir betapa indahnya dan bestnya pemandangan. Persekitaran yang menyumbang untuk membaca pada waktu pagi.

Rindu betul kuliah hadis.

Ikutkan hati mahu tukar kitab Fazail Amal dengan Al Muntakhab (Kitabul Adab), tapi apakan daya, nak masuk dengan masyarakat kena tadriji. Doakanlah untuk saya agar tegar dalam manhaj salaf ini.

Guru Pendidikan Khas

Dulu ada tengok cerita Aamir Khan dengan budak disleksia, sekarang melaluinya setiap hari.

Jihad mengajar agama kepada murid bermasalah pembelajaran. Mereka antara golongan yang terpinggir.

Kena rasa Izzah (bangga) walaupun bergelar guru Pendidikan Khas(PK), kerana masih ramai yang memandang rendah Bahagian Pendidikan Khas.

Ustaz K-Pop

Beberapa hari duduk di rumah sewa, baru tahu rupa-rupanya hampir semua housemate aku peminat kipas-susah-mati K-Pop. La Hawla Wa La Quwwata Illa Billah. Aku hanya mampu mengucap panjang melihat graduan-graduan agama sibuk menghafal lagu K-Pop, menggantikan banyak kitab turath yang patut mereka kaji dan baca.

Pengajian di universiti samada di luar negara atau di dalam negara, tidak bermakna  jika anda menganggap proses pembelajaran hanya di universiti, dan menganggap ia berakhir selepas anda bergelar graduan. Lebih-lebih lagi anda bergelar graduan pengajian agama. Bak kata seorang kawan, selepas graduasi anda yang tentukan samada anda mendapat kunci atau tidak untuk membuka bidang-bidang kepakaran anda. Sangat rugilah bagi graduan yang berjaya dengan cemerlang tetapi berfikiran seperti ini.

Belajar agama bukan untuk kerja dan sekeping sijil tapi untuk kehidupan. Sepanjang hidup. Seperti kita perlukan kekasih hidup.

Ketika aku di Lembah Klang dahulu dan ketika aku melayari Facebook, aku menjawab soalan2 dari orang awam yang sangat ghairah belajar agama. Bila difikir2kan mereka dengan Ustaz K-Pop ini, aku jadi malu sendiri. Tersangat2 malu. Sebilangan kecil sahaja orang graduan agama yang boleh menyumbang kepada agama, kebanyakan mereka hanyut ditelan dunia akhir zaman.

~Balik rumah, aku tengok koleksi video K-Pop adik-adik aku, graduan KTD, graduan sekolah penuh dengan tarbiyah. Dibandingkan dengan aku yang belajar sekolah agama, tidak duduk dalam persekitaran pendidikan Ikhwan, menyebabkan aku jadi bersyukur ayah aku tak masukkan aku dalam sekolah tarbiyah. Kenapa aku tengok? Kerana aku nak tahu apa yang menyebabkan mereka jadi sangat minat kepada K-Pop? Dan jiwa aku gagal mencari sebabnya.

Aku bersyukur kerana aku mendapat manhaj Salafussoleh ini. Syadid dalam beberapa perkara. Syadid terhadap mereka yang meninggalkan solat.  Alhamdulillah, Ikhwani dan Salafi satu pakej yang terbaik buat masa ini dalam hidup aku.

Beruzlah daripada Jahiliyyah Abad 20?

Aku memerhati dengan teliti cara-cara pakcik dan makcik2 berpakaian. Aku dapati dari segi berpakaian, jika tudung dan pakaian wanita itu berubah fesyennya mengikut zaman. Tudung yang sepatutnya tebal dinipiskan, Tudung yang sepatutnya dilabuhkan, diringkaskan sehingga tidak menutup dadanya dengan sempurna. Pakaian yang sepatutnya tidak menunjukkan bentuk badan, kini menunjukkan bentuk badan.

Menutup bonjolan dada, bahagian yang timbul di dada wanita ialah wajib

Dalilnya ialah firman Allah SWT :

 Dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutup kain tudung ke dadanya… (An-Nuur : 31)

Menampakkan bentuk badan bagi wanita ialah haram dan termasuk mendedahkan aurat. Perbuatan memakai baju kurung yang mengikut saiz badan dan ketat serta menampakkan bonjolon ‘buah dada’ adalah haram dan termasuk tidak menutup aurat. Ramai muslimah terbiasa memakai tudung di atas dada, disimpangkan tudung sehingga bahagian dada tidak ditutup lalu kelihatan terbonjol bahagian dada atau timbul kerana pakaian dalam.

Bonjolan/bentuk buah dada wanita yang timbul dari balik pakaian ialah aurat yang wajib dilindung/ditutup dari pandangan mata lelaki. Sedangkan gelang dikaki pun dilarang untuk dibunyikan, firman Allah SWT :

Dan janganlah mereka menghentakkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan.’ [An-Nur: 31]

Maka bahagian dada yang tertimbul adalah lebih wajib ditutup kerana menarik perhatian lelaki dan menjadi fitnah serta termasuk dalam aurat yang perlu ditutup.

Kredit kepada Murabbi Ustaz Emran.

Kesimpulan yang aku dapat buat, kalau pergi usrah 20-30 tahun tapi lepas pergi usrah lagha dengan jahiliyah balik, tidak pergi kuliah agama, tidak berusaha untuk memperdalamkan kefahaman agama dalam diri, maka sedikit demi sedikit akan mengikuti jahiliyyah.

Kepada pembaca-pembaca Ikhwani yang membaca entri ini, apa kata selepas ini anda teliti pakaian makcik dan saudara-saudara perempuan Ikhwani anda, mungkin ada kebenaran pada entri ini.

Semua orang boleh menjenamakan “usrah” dan “tarbiyah”, tapi bukan semua orang dapat kunci “usrah ” itu sendiri. Sekarang orang boleh buat duit atas nama “usrah” dan “tarbiyah” walaupun pada hakikatnya kesannya tidaklah sebagus mana dan sehebat namanya. Semua orang boleh mendabik dada dengan sekolah tarbiyah yang mereka buat, tapi pada hakikatnya, prestasi yang mereka tengok ialah pada akademik juga.

Nasihat Nabi yang Ringkas.

Telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Ahmad bin Basyir bin Dzakwan Ad Dimasyqi berkata, telah menceritakan kepada kami Al Walid bin Muslim berkata, telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Al ‘Ala` berkata, telah menceritakan kepadaku Yahya bin Abi Al Mutha’ ia berkata; aku mendengar ‘Irbadl bin Sariyah berkata; “Pada suatu hari Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam berdiri di tengah-tengah kami. Beliau memberi nasihat yang sangat menyentuh, membuat hati menjadi gemetar, dan airmata berlinangan. Lalu dikatakan; “Wahai Rasulullah, engkau telah memberikan nasihat kepada kami satu nasihat perpisahan, maka berilah kami satu wasiyat.” Beliau bersabda: ” Hendaklah kalian bertakwa kepada Allah, mendengar dan taat meski kepada seorang budak Habasyi. Dan sepeninggalku nanti, kalian akan melihat perselisihan yang sangat dahsyat, maka hendaklah kalian berpegang dengan sunnahku dan sunnah para khulafaur Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah sunnah itu dengan gigi geraham, dan jangan sampai kalian mengikuti perkara-perkara yang dibuat-buat, karena sesungguhnya semua bid’ah itu adalah sesat.” Hadis riwayat ÷bnu Majah no. 42

Pergi usrah 10 tahun ke, 20 tahun ke, tapi kalau kefahaman agama masih tak kuat, akidah tak kuat, bergelumang dengan perkara-perkara bid’ah tak menjamin lagi untuk menjadikan diri mampu menghadapi fitnah akhir zaman.

Celoteh Lahad Datu

Saya nak tulis selepas selesai kenduri doa selamat di rumah saudara Truper VAT69 yang kini sedang berperang di Lahad Datu.

Sepatutnya Tuan Jeneral ATM cakap macam ini ” Encik Tian Chua bawa satu kompeni dari DAP, kami (ATM) kasi M-16, pasti Encik dan kompeni encik boleh pergi lawan pemberontak Sulu. “.

Pemimpin dan rakyat seperti kisah Luqman al-Hakim dan orang sekitarnya. Di situlah terletaknya kebijaksanaan pemerintah. Membuat keputusan yang bijaksana dan apa yang baik di sisi Allah dan Rasul walaupun tidak nampak baik di sisi manusia.Very Able Troop maksudnya Askar Serba Boleh. Adakah mereka berperang tetapi di atas nama polis? Tapi sudah diberitahu nama pasukan keselamatan yang sedang bertugas di sana.

Malaysia menjadi “mastermind” dalam meredakan ketegangan konflik di Thailand dan Filipina. Adakah ini harga yang perlu dibayar oleh Malaysia?

Malaysia terletak di jalan “emas”, tersepit antara kuasa US di barat dan kuasa China di Timur. Semoga apa yang berlaku di Lahad Datu dapat diselesaikan dengan baik dan bijaksana. Terlampau ramai musuh di dalam dan diluar negara yang mahu menangguk di air yang keruh. Adakah ini juga sebabnya kenapa tentera masih dalam “standby-mode? “. Alhamdulillah, tentera sudah mengambil alih.

Saya hanya rakyat biasa. Bukan strategist. Tidak terlibat dalam ketenteraan. Kita tidak tahu apa yang bermain di dalam minda strategist dan pakar keselamatan negara.

Selamat beraksi pahlawanku. Semoga kembali dengan selamat. Kami dan warga kampung menanti kepulanganmu. Sejujurnya kami bangga denganmu. Begitulah adat Begitulah adat seorang askar. Tinggalkan keluarga dan saudara di belakang, mempertahankan tanahair. Duduk di dalam keperitan hidup, bukan di atas kerusi empuk dan “air-cond”. Si suami berjuang, keluarganya dimaki orang. Dia balik dengan ribuan jasa, tapi dia bukan wira yang dijulang. Namanya terperuk di dalam kenangan.

Kurang Berupdate.

Maafkan aku andainya blog ini kurang berupdate. Kat rumah sewa masih tak masuk internet sebab elaun masih tak dapat lagi. Ada internet dekat rumah, tapi aku takut pada Allah untuk gunakan internet pejabat untuk kepentingan peribadi. Online FB pun tumpang broadband orang. Duduk rumah aku pun internet macam chipsmore, kejap ada kejap tiada. Nak komen banyak pun tak boleh sebab kat rumah pun ada broadband peribadi. Guna untuk kepentingan diri bukan untuk kepentingan keluarga.

Sejujurnya, banyak kerja dakwah aku tertangguh. Dan aku tak tahu bila mampu untuk aku memulakannya.

Kelabu dan Terasing

Andainya anda hidup dalam persekitaran yang kuat berpegang pada fahaman, dan apabila anda merdeka sedikit daripada fahaman tersebut, maka anda akan jadi asing walaupun duduk dengan keluarga terdekat.

Contoh termudah, orang yang belajar tentang aurat, solat, fiqh dan sensitiviti agamanya tinggi, dia jadi asing bersama keluarganya yang lalai menunaikan solat, yang tidak menutup aurat dan tidak sensitif dengan tuntutan agama. Ibu bapa sibuk dengan tamrin dan usrah, anak pula 2-3 hari tak balik rumah dengan solatnya entah kemana. Dunia akhir zaman.

Menyelami Impian Seorang Ayah.

Aku percaya jika aku seorang ayah dan mempunyai anak. Dan anak aku berkorban untuk keluarganya. Kemudian dia berkonflik dengan kawan aku kerana prinsip dirinya. Dan aku memihak kawanku kerana kawanku itu kawanku dunia dan akhirat tanpa memikirkan bagaimana nasib anakku. Aku percaya anak aku sudah hilang separuh dunianya.Kelabu dan kegelapan kasih sayang. Hubungan kekeluargaan yang lemah. Dia sudah tawar hati dan kurang kepercayaan pada keluarganya sendiri.

Aku berdoa semoga aku tidak seperti itu. Aku tidak mahu keadaan seperti itu. Keluargaku ialah keluargaku. Kawanku ialah kawanku. Anak-anakku yang akan mendoakan aku ketika aku kehilangan kawan-kawan aku di kubur kelak. Merekalah pintu syurgaku.

Aku terfikirkan keadaan di atas apabila aku melihat banyak sekali karenah mereka-mereka yang bergelar ayah. Aku takut memikul tanggungjawab seorang ayah bila melihatkan kerosakan anak-anak mereka. Hampir 5 tahun aku meneliti perlakuan dan tabiat mereka-mereka yang bergelar ayah yang hidup di sekitar aku. Aku kena perbanyakkan lagi membaca buku buku parenting.

Keadaan yang sama aku lalui ketika menjadi imam surau. Aku suka menasihati anak2 kecil agar solat bersebelahan ayah mereka di saf ketika berjemaah, tapi ayah2 mereka menolak mereka sendiri. Ya Allah, menjadikan keadaan yang mesra pemuda dan anak kecil walaupun di surau kecil nampak seperti mustahil.Keadaan masyarakat yang jauh dari harapan dan impian aku.

Aku juga terfikir apabila apabila aku menggendong anak kecilku, aku membawanya ke tandas, aku membaca doa bersama2nya, aku membaca al-Quran dan dia di sekitar aku. Aku mengajar kuliah hadis, dan dia bermain di tepiku dengan permainannya, aku bermulazamah dengan kuliah sunnah, dan dia gembira dengan dunia permainannya di sisiku. Dan paling penting, mengajarinya agar mengikuti jejakku. Kecintaan yang penuh pada Allah dan Sunnah Rasulnya. Ya Allah, betapa indahnya dunia itu.. Aku mengimpikan keadaan seperti itu. Aku berdoa dan menangis hari-hari, mahukan impian seperti itu termakbul dalam hidupku. Dan pastinya orang lain mengatakan aku “bapa yang ketinggalan zaman dan pelbagai label lagi”.

Aku berdoa supaya kekuatan itu sangat teguh di hari yang mendatang itu. InsyaAllah.

Aku rasa aku berhenti di sini dahulu. Tak mampu menulis banyak lagi. Tiba-tiba aku sebak ketika tanganku masih tidak penat menari di keyboard Latin ini.

Ya Allah, ampunilah aku, jadikan aku dan zuriatku mereka yang mendirikan solat. Ya Allah kabulkan impianku ini. Aku keseorangan dalam jahiliyah di sini.

Wassalam.

Leave a Reply

