Disember dan 24.


Assalamualaikum wbt.

Tahun depan sudah 25.

Hampir 20 tahun aku dibesarkan di dalam usrah Haluan. Kemudian, berlaku krisis ketika aku berumur 22 tahun. Kemudian aku jadi orang yang independence. Membina manhaj berseorangan, cuba untuk bebas dari sebarang kumpulan. Allah itu Maha Berkuasa.

Hampir 4 tahun selepas itu, aku tertarik kembali kepada fikrah Ikhwanul Muslimin. Salafi hanyalah manhaj berfikir bagi aku. Nak berjuang masa muda2 yang kering kontang dengan pengalaman, kena pandai cari dahan untuk bergayut.

Alhamdulillah, jumpa kawan2 yang lawan Syiah sama-sama.  Dalam perjuangan, bukan semuanya manis, ada pahit dan sedih yang ditanggung berseorangan. Boleh tahan pemuda IKRAM. Tertarik pada generasi veteran, membiarkan pemuda-pemuda dengan kekreatifan mereka dan tidak menjadikan mereka dikongkong oleh ruang kumpulan.

Kata Pak Cik X,

 ” Wahai anak muda, berjuanglah dan berdakwah di mana2, jadilah orang yang hebat dalam society. Buat aset untuk dakwah banyak2. “

Murabi6.

Syiah wujud antara kecuaian insitusi agama, semangat pendakwah-pendakwah Syiah, kejahilan masyarakat dan orang-orang yang belajar agama yang tidak bekerja.

Tugas menjaga sebuah Page Anti Syiah yang peminatnya hampir 30 ribu bukan satu tugas yang mudah. Lagi ramai manusia, lagi banyak karenahnya.

Aku teringat ucapan seorang kawan, ” Kalau Mat Sabu nak saman Admin Page Anti Syiah itu, boleh sangat, tapi benda itu dah masyhur, dia pun senyap je.”

Serta merta fikiran aku melayang jauh. Apa akan jadi kalau ada orang nak saman aku, aku dicari polis, keluar masuk mahkamah? Wallahua’lam.

Dakwah bukannya satu jalan yang mudah ditempuhi. Adakalanya ia sangat sukar. Menuntut ribuan pengorbanan.

” Kalau tiada confidence dalam diri untuk bawak motor pada malam hari semata2 kerana kuliah agama, alamatnya tak keluar rumah”.

Saya sedang berbincang dengan kawan. Mungkin perjuangan ini akan meningkat ke tahap sebuah organisasi kecil. Semoga Allah permudahkan. Itu sahaja yang saya boleh kongsikan.

Master VS Kahwin.

Alhamdulillah, terima kasih kerana mencukupkan hidup saya.  

Teringat kata-kata Dr Uqlah,

” Berapa ramai seorang lelaki yang akan berkahwin, yang akan mendirikan rumah tangga, yang akan jadi ayah. yang akan jadi pendidik yang banyak membaca buku sebelum mereka memasuki rumah tangga itu? “

Ada beberapa impian yang mesti ditangguhkan untuk mencapai sebuah impian yang lain. Begitulah Master saya, selepas berhempas pulas membuat proposal dan naik turun berjumpa beberapa pensyarah, saya masih tersekat di situ dan masih tidak dapat memulakan penulisan. Malang bagi saya, pensyarah yang tsiqah bagi saya belajar sabatikal di luar negara.

Masih berbunga. Baru sahaja berjumpa Lecturer tetapi dalam bidang akidah. Tak sangka UM boleh tahan dahsyat juga fitnah dalam menimba ilmunya. Tapi kena tukar pengkhususan pula dalam bidang Usuluddin.

Tahun depan, insyaAllah jika tiada aral melintang saya berhasrat untuk mendirikan rumah tangga. Iya, 25 tahun merupakan masa yang sesuai. Semoga ALlah permudahkan saya menjadi orang yang sempurna agamanya, tenang jiwanya.

Quranist atau Anti Hadist.

Tahun lepas dan beberapa bulan, saya bergiat aktif berdiskusi dengan golongan anti Hadist. Akhirnya pada malam 10 Muharram, ketika Syiah sedang ber”matam” di Hauzah mereka, saya sempat meluangkan masa berdiskusi berdepan dengan salah seorang pemuka Anti Hadist.

Dia pernah ditangkap oleh Jabatan Agama Islam Pulau Pinang. Sudah banyak menyesatkan ramai orang.

Kesimpulan mudah ” Kalau asas sudah gagal, datanglah cabang dari celah mana pun, tetap gagal “.

Namanya Ibrahim Babu ???? . Seorang India Muslim. Sayang sekali ibu dan bapa tidak dimurnikan akidah mereka, dan pada umur 40 tahun, Ibrahim mencari hidayahnya sendiri. Allah pertemukan dia dengan Farouq, seorang Lecturer di UK yang Anti Hadith juga. Maka habislah ceritanya. Sempat berborak panjang dengannya. Kekadang kita kena mengerti bukan semua orang kita boleh selamatkan. Ada perbincangan yang sekadar untuk menambah pengetahuan, bukan untuk berjidal mempromosi pegangan masing2. 

Saya tidak mampu untuk tulis panjang2. Ada kesedihan yang tersembunyi. Rumput yang tersepit di celah 2 gajah. Kecuaian institusi2 agama. Kekecewaan yang teramat.

Wassalam.

Leave a Reply

