Nasihat Emas Shaykh Sharif Hatim Aarif al-Awni


Dari Kiri : Dr.Yusuf Qaradawi , ??, Dr. Abdul Majid, Dr. Salman Aodah, Shaykh Kamil Umar dan Dr Hatim Aarif Awni

Nasihat Emas Shaykh Sharif Hatim Aarif al-Awni.

عن الإمام التابعي الفقيه الجليل عامر الشعبي أنه قال : (( حب آل البيت ، ولا تكن رافضيا . واعمل بالقرآن ، ولا تكن حروريا .واعلم أن ما أتاك من حسنة فمن الله وما أتاك من سيئة فمن نفسك ، ولا تكن قدريا . وأطع الإمام ولو كان عبدا حبشيا )) .

Dari Imam at-Tabien,seorang yang Faqih yang Agung Aamir As-Syaabi sesungguhnya dia telah berkata :

Cintailah AhlulBayt tetapi jangan jadi Rafidhi (Syiah Rafidhah) dan beramallah dengan al-Quran, dan janganlah menjadi Haroori (salah satu gelaran kpd golongan Khawarij, yg mendakwa berpegang teguh dgn al-Quran). Dan ketahuilah sesungguhnya apa yang didatangkan kepada kamu daripada kebaikan, maka ia daripada Allah dan apa yang didatangkan daripada keburukan, maka ia dari diri kamu. Dan jangan jadi Qadari (orang yang menolak takdir. Adapun yg berserah kpd takdir semata2 dan menolak ikhtiar manusia dia dipanggil Jabari). Dan taatilah pemimpin walaupun dia itu seorang hamba Habsyi(Hitam).

ولعله لو كان معنا لقال :

Dan semoga nasihat itu memberi makna, maka dia kata,

– كن سلفيا ، ولا تفرق الأمة ، ولا تتكبر على الآخرين . 
– كن إخوانيا ، ولا تستبح أذية غير الإخواني ، وتبرأ من حزبية لغير الإسلام .
– كن تبليغيا ، ولا تنتقص العلماء وطلبة العلم ، ولا تكذب لصالح الدعوة .
– حارب الخرافة والتعلق بالقبور ، لكن لا تكفر أهل الشهادتين ، ولا تغلظ على جاهل المسلمين .
– زك نفسك واعمل على صلاح قلبك ، مع تمسك شديد بالسنة وبهدي السلف .
– اعتز بدينك ، من غير اعتداء على غير المسلمين .
– كن إصلاحيا ، ولا تحصر الإصلاح فيما سوى الدين .
– وقاوم التغريب ، ولا تقاوم التطور .
– احرس الفضيلة ، ولكن لا تسجن المرأة بسياج سد الذريعة .
– عظم النقل ، من غير انتقاص العقل .
– عظم العقل ، ولا تعترض به على الوحي .
– عظم العلماء ، ولا تخص بالتعظيم من يوافقك منهم .
– ذب عن أعراض أهل العلم ، لكن لا تجعل مجرد تخطيئهم وقيعةً فيها .
– انتقد ، ولكن لا تقف عند النقد ، بل أنشئ بناء جديدا ، أو رمم البناء الذي يصلح للترميم .
– تحرر من التقليد ، لكن لا تسقط في الفوضى الفكرية .
– ناد بالحرية ، لتتمحض العبودية لله تعالى وحده ، لكي لا تعبد نفسك .
– حافظ على القيم والتقاليد ، لكن لا تخلطها كلها بالدين ، ولا تعترض على تحسينها وتطويرها .

-Jadilah salafi, tetapi tidak memecah belahkan ummat, dan jangan jangan sombong dengan orang lain.

-Jadilah Ikhwani, jangan meredhai mudharat orang selain Ikhwan. dan berlepas diri daripada berpuak-puak kpd selain Islam.

– Jadilah orang Tabligh, tetapi jangan memperlekehkan ulama dan aktiviti menuntut ilmu, dan jangan menipu untuk maslahat dakwah.

-Perangilah khurafat dan selalu berkait dengan kubur, tetapi janganlah sampai mengkafirkan orang yang mengucap, dan jangan garang sangat dengan orang Muslim yang jahil.

-Bersihkan diri kamu dan beramal untuk memperbaiki hati kamu, bersama berpegang dengan kuat dengan Sunnah dan petunjuk dari Salafussoleh.

-Rasa bangga dengan agamamu, tanpa menunjukkan permusuhan kepada orang bukan Islam.

-Jadilah orang2 Islah (yang sentiasa muhasabah/membaiki dirinya), jangan mengehadkan pembaikan itu dengan apa yang selain daripada agama.

-Perangilah at-taghrib (usaha ke arah kebaratan) dan janganlah kamu memerangi at-Tathowwur (kemajuan).

-Jaga kesopanan/nilai-nilai murni, tapi jangan kamu memenjarakan wanita dengan pagar sadd azzarai3.

-Agungkan Nas(Al-Quran dan Sunnah), tanpa mengurangkan akal.

-Agungkan Akal, tetapi jangan sampai menyalahi wahyu.

-Agungkan Ulama, dan jangan khusus orang yang kamu setujui sahaja dari kalngan mereka(jangan taasub).

-Pertahankan maruah Ahlul Ilm, tetapi jangan jadikan setakat menyalahkan mereka (dlm sesuatu perkara itu) sebagai satu tindakan menghina maruah mereka.

-Komenlah, tetapi jangan berhenti dengan kritikan sahaja, bahkan berusaha untuk membina sesuatu yang baru, atau baiki binaan yang masih boleh dibaiki

-Bebaskan diri anda daripada taqlid, tetapi jangan jatuh dalam keserabutan pemikiran.

-Laungkan kebebasan, supaya kamu menyucikan diri (pure) dalam berubudiyyah kepada Allah, agar tidak menyembah diri kamu (riya).

-Jagalah nilai-nilai murni dan adat/budaya, tetapi janganlah kamu mencampuradukkannya setiapnya dengan agama, dan jangan sampai menghalang dari memperelokkannya dan memajukannya.

Islam di Malaysia.

Hedonisme dan maksiat cukup berleluasa di Malaysia.

Gerakan Islam banyak di Malaysia. Namun bilangan orang yang mengislahkan dirinya ketika orang lain mula rosak sangat sikit nisbah.Gerakan bermanhaj Ikhwan masih tidak bersatu selepas puluhan tahun bertapak di Malaysia. Semoga usaha penyatuan berhasil. Setakat ini masih ada 3 lagi kumpulan Ikhwan di Malaysia. Walaupun ISMA dikatakan bukan dari Ikhwan, namun saya hanya bertaqlid kepada kenyataan Shaykh Hisham Saqr. Perbezaan antara ISMA dan IKRAM hanya cara yang bersifat terbuka dan tertutup.

PAS masih gerakan Islam tunggal yang berjuang di dalam politik. Semoga ada parti yang cenderung kepada Islam yang lain menyertai politik supaya persaingan yang sihat dapat dilihat. Secara semulajadinya, apabila sesuatu itu tunggal dan tiada alternatif, maka usaha Islam dan kebaikan agak lambat berlaku. Dengan adanya persaingan, usaha-usaha memperbaiki diri akan semakin agresif.

Gerakan Sunnah cukup banyak di dalam NGO yang pelbagai, ada yang bernaung dibawah GASUMA dan GUASMA. Alhamdulillah, usaha-usaha dakwah Sunnah cukup subur di Malaysia dengan kedatangan masyaikh samada di dalam atau luar negara. Terima kasih kepada agamawan yang menyuburkan sifat “curious” dan beragama dengan ilmu di dalam masyarakat.

Revolusi Arab-Spring juga menyebabkan orang berminat kepada agama dan gerakan anti kerajaan semakin bersemangat. Kumpulan pro-jihadi dan mazhab bersenjata yang dulu menganggap kekerasan sebagai satu cara yang tunggal tanpa alternatif lain untuk menyuarakan suara mereka, kini menjadi lunak dan beranggapan demokrasi terdapat padanya 1001 kebaikan untuk menjadikan suara dan hasrat mereka didengari. Kini mereka agak lunak dan sokongan terhadap demokrasi semakin bertambah Namun ada dikalangan pejuang/aktivis Islam yang masih tidak mahu melibatkan diri dalam demokrasi. Memang demokrasi ada baik dan buruknya dan hukum Allah itu masih terbaik.

Semoga tahun 2012 dan tahun seterusnya menjadi pemangkin ke arah kemajuan Islam, kesedaran penganutnya dan kebangkitan gerakan-gerakan Islam. Fitnah semakin banyak dan tanda tanda akhir zaman semakin jelas. Banyakkan membaca Al-Quran khususnya Surah al-Kahfi dan kuatkan iman.

Kita bertemu di dunia, tetapi di sana impian kita. Semoga Allah membebaskan Syria dari thagut Bashar Si Tikus yang sangat kejam.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s