Musafir Jalanan


Motivasi terkuat apabila menatap wajah ulama yang menjaga wahyu di dunia, melihat kesabaran mereka menekuni ilmu dalam setiap saat dalam usia mereka.

Shaykh Syuaib Arnouth

Sayyid Sabiq – Buku Fiqh Sunnah yang merintis aku ke jalan ini.

Dr. Basyar Awwad Maarouf yang sangat aku kagumi kedahsyatan usahanya mentahqiq hampir 200 kitab hadis, rijal hadis dsb.

Musafir Jalanan

Ada kesedihan yang tersembunyi

dalam senyum yang memanjang,

Ada sakit yang menunggu masa

dalam hayat hidup yang panjang,

Ada badai yang datang

memusnahkan taman yang tersergam,

Ada kasih yang bertandang

tanpa diundang.

Kekadang hati jadi sayu,

Semangat jadi lemah,

Nafas jadi mengah,

Diri jadi kesah. Gelisah.

Bila badai datang tanpa diundang

Menyebat,merampat, membabat

Pucuk-pucuk cinta yang tersemat.

Eropah, Afrika, Asia,

Semuanya sudah ku jajahi.

Berseorangan.

Akan tibakah masanya?

Untuk aku pandang wajah

dan hati seorang teman

setia dalam perjalanan,

Sebagai pengubat luka

perjalanan.

Fikri,

Taman Emas Kasih Nenda.

Klang.

0144 11 July 2011

Tahun depan aku akan berusia 24 tahun. Setiap bulan aku akan tengok graf plan hidup aku. Memang dalam plan hidup, aku merancang untuk “bina masjid” sekitar berusia 24 dan 25 tahun. Jika aku mempunyai kekuatan dan kemampuan, maka plan ini akan terlaksana walaupun tanpa persetujuan orang lain. Hidup di dunia kekadang memerlukan keberanian untuk buat apa yang terbaik untuk diri walaupun akan menyebabkan kesedihan di sisi orang lain. Istiqamah untuk mengamalkan sunnah memang sangat mencabar. Memenuhi malam-malam usia muda dengan perjumpaan2, wacana2, diskusi2 memang memerlukan iltizam yang tinggi.

Ya Allah, berikan aku kekuatan untuk menggigit sunnahMu walaupun aku terpaksa berseorangan. Amin. (Tapi tak berseorangan pun, ada kawan yang akan memahami. 🙂 .)

By rajawalibiru Posted in Puisi

Leave a Reply

